Vďaka online diagnostike získate okamžite komplexný obraz o triede
Pomocou online dotazníkov zisťujeme komplexný pohľad na štruktúru triedy z hľadiska výskytu deviatich kategórií správania: kamarátske, nesmelé, nápadné, vplyvné, agresívne, vyhýbavé, zbabelé, disciplinované a morálne.
Mapujeme mieru sociálneho začlenenia žiakov z hľadiska ich prijatia, zapojenia a bezpečia v skupine vrstovníkov. Dotazníky SOCIOKLIMA ponúkajú jedinečný výstup v tom, že všetky dotazníky majú dve úrovne – sebahodnotenie a popis prejavov správania z pohľadu spolužiakov. Ich analýza zefektívni prístup a zacielenie podporných opatrení.
Ako dotazník vyzerá
Dotazníky sú obrázkové a textové. Obrázkové dotazníky sú graficky stvárnené karikaturistkou Olgou Pazerini. Dotazník žiaci vyplňujú len kliknutím na zvolený obrázok či tvrdenie a majú možnosť doplniť vlastný textový komentár. V jednej časti sa žiaci – respondenti zameriavajú na zložku sebahodnotenia, v druhej na popis správania vrstovníkov. Sú určené pre žiakov od 3. ročníka základných škôl až po študentov stredných škôl.
Čo dotazník zisťuje
Touto overenou diagnostickou metódou sledujeme ciele správania žiakov a ich skutočné dôsledky. Zisťujeme nielen rizikové správanie, ale aj správanie, ktoré má prosociálny charakter a je teda základom sebauzdravujúceho mechanizmu života celej skupiny (triedy). Mapujeme taktiež potenciálne ohrozených jedincov, u ktorých sme schopní včas podporiť ich osobnostný a sociálny rast a prispievame tak k zdravému rozvoju triedy ako skupiny a žiakov ako jednotlivcov.
V neposlednom rade je možné včas zistiť rizikové faktory života skupiny, a to ako vo vzťahu k vrstovníkom, tak aj k učiteľom a predchádzať tak nepriaznivému vývoju nežiadúceho správania. Pre proces inklúzie (a nielen preňho) je možné využiť index sociálneho začlenenia, ktorý meria mieru začlenenia žiaka v danej skupine. Prináša porozumenie dôvodom a prejavom správania, vrátane zacielenia a slúži pre indikovanú intervenciu.
Výhody online sociálno-pedagogickej diagnostiky
- jednoduchá administrácia
- online prístup odkiaľkoľvek
- zábavná a výstižná forma zisťovania dôležitých informácií
- časová nenáročnosť
- okamžité spracovanie – všetky zistenia a odporúčania sú vygenerované automaticky bezprostredne po zbere dát
- niekoľko úrovní a druhov výstupov, vrátene vypracovaných správ
Aktuálna ponuka dotazníkov
Prvý krok
SOKL
U nás v triede
Prvý krok
- Prvý krok – žiaci
- Prvý krok – učitelia
Typ: neadresný dotazník
Forma: obrázkový
Modul:
- Prvý krok – žiaci JUNIOR (galéria 18 obrázkov)
- Prvý krok – žiaci ADOL (galéria 45 obrázkov)
- Prvý krok – učitelia (galéria 24 obrázkov)
Cieľová skupina: obvykle pre žiakov od 5. ročníka ZŠ po SŠ, (od 3. ročníka ZŠ – Prvý krok – žiaci, modul Junior)
Zameranie: prináša názor na správanie žiakov a učiteľov (rovesníkov a dospelých), ponúka základnú orientáciu v prijímaných a odmietaných sociálnych rolách a prejavoch správania, dáva včasné signály o potenciálne ohrozujúcich a ohrozených žiakoch, mapuje tendencie vývoja skupiny (počiatočné fázy formovania skupiny). Odporúčame ho pre novo utvorené triedne kolektívy, kde sa žiaci ešte vzájomne dobre nepoznajú.
Výstup: názorový profil triedy vo verzii online a .pdf, rámcové odporúčania pre prácu s triedou, je východiskom pre cielený plán preventívnych programov a triednických hodín, pomáha konkretizovať potreby triedy s ohľadom na jej vedenie.
SOKL
Typ: adresný dotazník (je potrebné zaistiť informované súhlasy)
Forma: obrázkový so sebahodnotiacou aj nominačnou časťou
Modul:
- SOKL JUNIOR (galéria 18 obrázkov)
- SOKL ADOL (galéria 45 obrázkov)
Cieľová skupina: žiaci od 3. ročníku ZŠ (využijú ho však i starší žiaci) po SŠ, prípadne tímy dospelých
Zameranie: mapuje štruktúru správania žiakov z pohľadu žiakov v 9 kategóriách, vzťahy v triede, popisuje sociálne roly a pozície, včasnú detekciu potenciálneho rizika ohrozenia alebo ohrozovania, resp. rizikového správania, ale aj formy sociálne podporného správania žiakov v triede
Výstup Basic: základná diagnostika triedy (ZDT) bez menných údajov
Výstup Detail = výstupy s adresnými údajmi:
- podrobná diagnostika triedy (PDT)
- podrobná diagnostika triedy – výpis (PDT_V)
- prehľad/sumár volieb (SV)
- index sociálneho začlenenia (ISZ)
- karty žiakov (KZ)
- odporúčania pre prácu s jednotlivcami (OD)
U nás v triede
Typ: adresný dotazník (je potrebné zaistiť informované súhlasy)
Forma: textový so sebahodnotiacou a nominačnou časťou
Modul:
- U nás v triede – JUNIOR (18 tvrdení)
- U nás v triede – ADOL (45 tvrdení)
Cieľová skupina: pre žiakov 2. stupňa ZŠ a študentov SŠ (45 položiek), pre mladších žiakov je určený dotazník U nás v triede JUNIOR (skrátená verzia, 18 položiek)
Zameranie: mapuje štruktúru správania žiakov z pohľadu žiakov 9 kategóriách, vzťahy v triede, popisuje sociálne roly a pozície, včasnú detekciu potenciálneho rizika ohrozenia alebo ohrozovania, resp. rizikového správania, ale i formy sociálne podporného správania žiakov v triede
Výstup Basic: základná diagnostika triedy (ZDT) bez menných údajov
Výstup Detail = výstupy s adresnými údajmi:
- podrobná diagnostika triedy (PDT)
- podrobná diagnostika triedy – výpis (PDT_V)
- prehľad/sumár volieb (SV)
- index sociálneho začlenenia (ISZ)
- karty žiakov (KZ)
- odporúčania pre prácu s jednotlivcami (OD)
Výstupy online diagnostiky SOCIOKLIMA
Aký výstup obdržíte pri objednávke modulu BASIC
Základná diagnostika triedy (ZDT) obsahuje:
- neadresné výsledky dotazníkového vyšetrovania (bez menných údajov žiakov),
- grafický a numerický záznam výskytu sledovaných kategórií správania,
- odporúčania pre ďalšiu prácu s triedou,
- štruktúra triedy podľa indexu sociálneho začlenenia (prijatie, zapojenie, bezpečie).
- Ukážka ZDT (CZ)
Aký výstup obdržíte pri objednávke modulu DETAIL
K Základnej diagnostike triedy:
- Podrobná diagnostika triedy (PDT) obsahuje
- kompletný náhľad na štruktúru triedy
- uvedenie konkrétnych mien a počtu získaných volieb podľa sledovaných kategórií správania
- odporúčania pre ďalšiu prácu so žiakmi danej kategórie
- Ukážka PDT (pdf CZ)
- Ukážka V PDT (výber – pdf CZ)
- Sumár volieb (SV)
- tabuľka s numerickým vyjadrením počtu získaných volieb všetkých žiakov
- umožňuje sledovať profily jednotlivých žiakov ( v kontexte cieľov správania)
- Ukážka SV (pdf SK)
- Index sociálneho začlenenia (ISZ)
- správa obsahuje prehľad indexov sociálneho začlenenia žiakov vo rovesníckej skupine
- porozumenie situácii žiaka na základe troch faktorov – prijatie, zapojenie, bezpečie
- rozčlenenie žiakov do piatich stupňov sociálneho začlenenia
- slúži najmä na voľbu efektívnych opatrení a prácu so žiakmi jednotlivcami.
- Ukážka ISZ (pdf CZ)
- Karta žiaka (KZ)
- shrnuje informácie o konkrétnom žiakovi (ku každému žiakovi)
- profil jeho získaných volieb a sebahodnotenie (reálne JA)
- umožňuje porozumieť cieľom jeho správania, kladným stránkam, potřebám aj obavám (subjektívne JA, ideálne JA, odmietane JA)
- slúži ako podklad pre individuálne konzultácie a následnú cielenú intervenciu
- prípadne ako podklad pre spoluprácu s rodičmi.
- Ukážka KZ 1 (pdf CZ)
- Ukážka KZ 2 (pdf CZ)
- Odporúčania (D)
- adresné odporúčania pre prácu so žiakmi – jednotlivcami
- podklad pre výber zacielenia podpory a limitu v prístupe k žiakovi
- všetky ostatné výstupy ponúkajú odporúčania pre ďalšiu prácu s triedou, skupinou žiakov alebo s jednotlivcom, vrátane cieľových kompetencií
- Ukážka D (pdf SK)